داعش و پيشينه آخرالزماني آن در نگاه مقامات غربي

هو الحق
داعش و پيشينه آخرالزماني آن در نگاه مقامات غربي
حجت الاسلام زهير دهقاني آراني
اگرچه در ماههاي اخير برخي نويسندگان و پژوهشگران غربي به ماهيت و شعارهاي آخرالزماني داعش اذعان كرده و خواستار توجه به اين مولفه براي شناخت اين گروه شده بودند، دولت آمريكا و ديگر دول غربي به صورت رسمي نظر مساعدي در اينباره ابراز نمي كردند. پيشروي هاي اخير داعش و اعلان جنگ صريح آنها با غرب همزمان با ذبح دو آمريكايي (يك نيروي نظامي و يك خبرنگار) دولتمردان آمريكايي را بر شناخت دقيقتر اين گروه واداشته است.

يكي از مقامات رسمي دولت ايالات متحده كه اخيرا در موضعي صريح به پيشينه آخرالزماني گروه داعش اشاره داشته و آنرا يكي از عوامل جلب نظر اهل سنت منطقه (عراق و شام) مي داند، ژنرال مارتين ام دمپسي (Martin E. Dempsey) است. او كه اكنون به عنوان هجدهمين رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا شناخته مي شود، بيش از 40 سال سابقه نظامي داشته و علاوه بر كسب مدالهاي مختلف نظامي، درجه ژنرالي خود را در سال 2008 اخذ كرده است.[1]

003h

004h

او در مصاحبه مفصلي كه اخيرا با سايت وزارت جنگ ايالات متحده آمريكا (U.S. Department of Defense) نموده است[2] به موضوعات مختلفي از جمله راهبرد نظامي آمريكا در مقابله با داعش پرداخته است.[3] وي در جواب سوالي در مورد شيوه مقابله يا نابودي داعش از عراق چنين مي گويد:
داعش سازماني است كه بر اساس يك نگاه آخرالزماني اپاكاليپتيك شكل گرفته است و در نهايت بايد با آن مقابله نمود. آيا مي توان با اين نگاه و پشتوانه عقيدتي آخرالزماني، سوريه را دخيل ندانست؟ پاسخ اين سوال منفي است. ما در اين جنگ بايد به هر دوسوي ماجرا (عراق و سوريه) كه اكنون مرزي ندارند نگاه كنيم.
اين مساله ما را وادار به ايجاد ائتلافي در منطقه مي كند كه بتوان داعش را در طول زمان شكست داد. شكست داعش وقتي محقق مي شود كه 20 ميليون سني محروم ميان دمشق و بغداد آنها را طرد كنند.

004h
چنانچه مشاهده مي شود مقامات غربي –از جمله اين ژنرال آمريكايي- به تدريج به اين نتيجه مي رسند آنچه باعث توفيق نسبي داعش در جلب حمايت بخشي از اهل سنت مناطقي از سوريه و عراق شده، همين نگاه آخرالزماني و شعار تشكيل خلافت اسلامي در اين منطقه است و با همين شعار نيز داعش توانسته افكار عمومي بخشي از جهان اسلام –به ويژه برخي مسلمانان ساكن در كشورهاي غربي- را با خود همراه ساخته و به عنوان دولت آرماني آنها به نمايش بگذارد.[4]
به نظر بينندگان گرامي، ما بايد در مقابل اين تصويرسازي داعش –هم در ميان مسلمانان و هم در منظر كشورهاي غربي- چه كنيم؟
[1] – http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Dempsey
[2] – http://www.defense.gov/transcripts/transcript.aspx?transcriptid=5491
[3] – اين مصاحبه و اين ديدگاه ژنرال در مقالات زياد ديگري نيز انعكاس يافته است به عنوان مثال ر ك:
http://www.businessinsider.com/martin-dempsey-on-the-isis-problem-2014-8
[4] – در اين زمينه مقالات زيادي نيز نگاشته شده از جمله نگاه كنيد به مقاله “تلاش داعش براي تسريع آخرالزمان” در آدرس زير:

Isis strives to hasten the apocalypse

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احسان عبادی

احسان عبادی

از اساتید مهدویت و تاریخ و کلام جدید، مولف کتاب و سخنران کشوری

فهرست مطالب
آمار سایت
  • 0
  • 99
  • 8,169