معماي يك فرقه رازآميز: اوم شينريكو و آخرالزمان

«هو الحق»
معماي يك فرقه رازآميز: اوم شينريكو و آخرالزمان
عبدالله شهبازي
فرقه اوم شينريكو Aum Shinrikyo را فردي نابينا به‌نام گيزو ماتسوموتو در سال 1986 در ژاپن تأسيس كرد. او بعداً نام «آساهارا شوكو» را بر خود نهاد. اوم واژه سانسكريت و به معني «قدرت‌هاي مخرب و سازنده جهان» است و شينريكو به معني «آموزش حقيقت برتر». همان‌گونه كه از نام فوق پيداست، هدف فرقه آموزش حقيقت برتر درباره ساخت و تخريب جهان عنوان مي‌شود. فرقه اوم در اوت 1989 به‌عنوان يك فرقه ديني در ژاپن به ثبت رسيد. از همان زمان فرقه با شكايت والديني كه فرزندان‌شان به عضويت آن درآمده و ارتباط خود را با خانواده قطع كرده بودند مواجه شد. فرقه در اصل بودائي است ولي آخرالزمان را كاملاً نزديك مي‌داند و دشمن اصلي را ايالات متحده آمريكا كه به اعتقاد آساهارا مخلوق فراماسون‌ها و يهوديان و دشمن ژاپن است. آساهارا اعضاي فرقه را به آمادگي براي فرارسيدن قريب‌الوقوع آرماگدون (آخرالزمان) فرا مي‌خواند. براي مقابله با اين وضع، اعضاي فرقه احداث پناهگاه‌هاي مقاوم در برابر حملات اتمي را آغاز كردند.
در مارس 1993 آساهارا دستور ساختن گاز سارين و تهيه سلاح‌هاي شيميايي را صادر كرد و يكي از اعضاي فرقه كه متخصص شيمي ارگانيك بود مسئول شاخه تحقيقات شيميايي و بيولوژيك فرقه شد. در اواخر 1993 گروه علمي فوق موفق به ساختن گاز سارين شد. اوم شينريكو از امكانات مالي و عملي گسترده برخوردار بود و 20 نفر متخصص ميكروبيولوژي كه در بهترين لابراتوارهاي ژاپن كار مي‌كردند در اين گروه عضويت داشتند. در 27 ژوئن 1994 اعضاي فرقه گاز سارين را در منطقه مركزي توكيو پخش كردند كه به مرگ هفت نفر و جراحت صدها نفر انجاميد. در 20 مارس 1995 ده تن از اعضاي فرقه با گاز سارين به متروي زيرزميني توكيو حمله كردند. در اين تهاجم 12 نفر كشته و هزاران نفر مسموم شدند. در زمان حمله به متروي مركزي توكيو اين فرقه 1100 عضو فعال داشت. طبق ادعاي پليس ژاپن، از اكتبر 1988 تا مارس 1995 سي و سه تن از اعضاي فرقه به‌علت نافرماني به‌دستور آساهارا كشته شدند. تحقيقات بعدي پليس چندين مورد مثله كردن و هشت فقره مرگ به‌علت اقدام به تمرينات فرقه، دو مورد خودكشي و چند مورد ناپديد شدن اعضا را ثابت كرد. بعد از دستگيري آساهارا، يكي از اعضاي فرقه به‌نام فومي‌هيرو جويو، دوست اولگ لوبوف فوق‌الذكر در روسيه، رهبري فرقه را به‌دست گرفت و به بازسازي آن پرداخت. او نام فرقه را از “اوم” به “الف” (حرف اوّل الفباي عربي و عبري) تبديل كرد كه به معني “شروع مجدد” است. فرقه فوق به رهبري جويو همچنان آزادنه فعاليت مي‌كند و هنوز آساهارا را به‌عنوان بنيانگذار خود مورد تكريم قرار مي‌دهد. آساهارا در روسيه نيز پيرواني دارد و زماني در سفر به مسكو در يك اجتماع 15 هزار نفري از هوادارانش سخنراني كرد. فضاي آشفته سياسي و شكست ملت روسيه زمينه مناسبي است براي تبليغات فرقه به‌ويژه جنبه‌هاي ضد يهودي و ضدآمريكايي آن. در ماجراي متروي توكيو، جويو نيز دستگير و به سه سال زندان محكوم شد. او كه خوش‌سيما و خوش‌لباس است، در جريان محاكمه اعضاي فرقه مرتب در تلويزيون و مطبوعات مصاحبه مي‌كرد و به اين ترتيب به چهره‌اي محبوب در ميان نوجوانان ژاپني بدل شد. فرقه اوم بيش از يك ميليارد دلار ثروت دارد و فقط در نيويورك داراي هشت شركت تجاري است.
الي كارمون نويسنده اسرائيلي در اكتبر 1999 نوشت:
«از نيمه سال‌هاي 1980 تجديد حيات يهودي‌ستيزي در ژاپن مشاهده مي‌شود. ده‌ها كتاب ضد يهودي در شمارگان ميليون به فروش مي‌روند. بخشي از مسئوليت اين پديده به گردن چپ‌هاي ژاپن است زيرا شعارهاي ضد صهيونيستي آن‌ها منجر به تشديد نفرت از يهوديان و فرهنگ يهودي شد. برخي نظريه‌پردازان افراطي چپ حتي نظرياتي را در زمينه توطئه جهاني يهود مطرح مي‌كردند كه با تبليغات مشابه از سوي راست‌گرايان متفاوت بود. يكي از محبوب‌ترين مؤلفين ضد يهودي ژاپن، اونو ماسامي، كشيش بنيادگراي مسيحي، است. او در سال 1986 دو كتاب چاپ كرد و ادعا كرد كه ايالات متحده يك كشور يهودي است و به‌وسيله يك دولت در سايه يهودي اداره مي‌شود. در 1992 يك مؤلف جديد ضد يهودي به‌نام اوتا ريو توطئه يهوديان براي تخريب ژاپن را به 1200 سال پيش، به دوران نارا در تاريخ ژاپن، امتداد داد. در اوايل سال 1995 دو كتاب چاپ شد كه يهوديان را حتي به‌خاطر زلزله كواب در ژانويه 1995 متهم مي‌كرد. بنابراين، يهودي‌ستيزي فرقه اوم در محيط فرهنگي مساعدي رشد كرد و انديشه‌ها و گرايش‌هايي را بيان نمود كه در محيط كنوني ژاپن موجود بود.»
Eli Caromon, The Anti- Semitism of Japan’s Aum Shinrikyo: A Dangerous Revival [+]
شواهد زير نشان مي‌دهد كه فرقه اوم را از بدو تأسيس كانون‌هاي مرموز حمايت مي‌كنند:
1- در سال‌هاي 1991 تا 1995 حدود 60 نفر از اعضاي اوم از مراكز اين فرقه گريختند و درباره محبوس كردن و سوءاستفاده از اعضاي فرقه براي پليس سخن‌ها گفتند. در تمامي اين موارد پليس حاضر نشد عليه فرقه اقدام كند. حتي كودكان برخي از اين فراريان به‌عنوان گروگان در اردوگاه‌هاي فرقه مانده بودند. در اين موارد نيز پليس حاضر به مداخله نشد و ترجيح داد با سران فرقه براي آزادي كودكان مذاكره كند. اگر مذاكرات به نتيجه نمي‌رسيد، پليس به اقدام ديگر دست نمي‌زد.
2- مواردي وجود داشت كه اعضاي فراري در خيابان‌هاي شلوغ و ايستگاه‌هاي مترو به‌وسيله اعضاي فرقه دستگير و با اتومبيل به مقرهاي فرقه منتقل مي‌شدند. در اين موارد نيز پليس هيچگاه دخالت نكرد.
3- در ماجراي حمله به شهر 300 هزار نفري ماتسوموتو (27 ژوئن 1994)، پليس داستاني مضحك عنوان كرد و مدعي شد كه مهاجم، به‌نام كونو، گاز سارين را شخصاً و احتمالاً تصادفي ساخته است. ساختن گاز سارين به تجهيزات پيشرفته نياز دارد و با وسايل ابتدايي ساخت آن ميسر نيست. شيمي‌دانان و كارشناسان در سراسر جهان بر اين نكته انگشت گذاردند ولي پليس ژاپن همان داستان را تكرار كرد و رسانه‌هاي ژاپني نيز كاملاً از نظر پليس حمايت كردند. جالب‌تر اين است كه اندكي پس از اين حادثه، پليس در بيرون يكي از اردوگاه‌هاي فرقه اوم رسوبات گاز سارين را كشف كرد. اين يافته نيز پنهان نگه داشته شد و بازپرسي از كونو طبق همان سناريو ادامه يافت. پليس حتي كونو را مجبور كرد اعتراف كند كه سارين را خودش ساخته است.
4- زماني‌كه پليس به اردوگاه فرقه اوم وارد شد (15 مه)، هيچ نوع اسلحه و مهمات و هيچ نشاني از گاز سارين نيافت. گفته مي‌شود كه چند ساعت قبل از ورود پليس اين وسايل به‌وسيله چند اتومبيل و واگن از محل خارج شده است. اين در حالي است كه مي‌دانيم از دو روز قبل اين محل زير نظر پليس بود. گفته مي‌شد كه آساهارا اندكي قبل از ورود پليس به مقر فرقه اين محل را ترك كرده است. ولي او بعداً در همين محل پيدا شد. يعني وي چنان به خود اطمينان داشت كه مقر فرقه را ترك نكرد.
5- ماسايوشي تاكمورا، وزير دارايي ژاپن، دستور داد كه كليه دارايي‌هاي فرقه صورت‌برداري شود ولي پليس حاضر نشد اين اطلاعات را حتي در اختيار يك وزارتخانه دولتي قرار دهد. در آن زمان، دارايي فرقه يكصد ميليارد ين (2/ 1 ميليارد دلار) تخمين زده مي‌شد. هم پليس و هم سران فرقه مدعي بودند كه تنها ممر درآمد فرقه اعانه‌اي است كه پيروان آن پرداخت مي‌كنند. مي‌دانيم كه اوم حدود ده هزار پيرو در ژاپن داشت كه بسياري از ايشان دانشجو بودند و توان پرداخت مبالغ چشمگير نداشتند. هزينه‌هاي اوم با گشاده‌دستي صورت مي‌گرفت و نشان مي‌دهد كه اين فرقه از پشتوانه مالي چشمگيري برخوردار است. اوم ده‌ها نفر از اعضاي خود را براي تجارت به سراسر ژاپن روانه مي‌كرد و برخي از آنان بيش از يكصد كارمند داشتند كه هوادار فرقه نبودند و هيچ يك از اين شركت‌ها نيز سودي نداشت. ظاهراً اوم قصد نداشت از اين شركت‌ها پولي به‌دست آورد. اين شركت‌ها تنها براي عضوگيري و ايجاد پوشش براي عمليات غيرقانوني به كار گرفته مي‌شدند. اوم ماهيانه 118 هزار دلار نيز صرف عمليات خود در خارج از ژاپن مي‌كرد. بنابراين، در طول شش سال صدها ميليون دلار و شايد ميلياردها دلار به‌وسيله فرقه خرج شده است. اين ادعا كه پول هنگفت فوق از طريق اعانه هواداران به‌دست آمده به‌كلي مضحك است. روشن است كه اوم منبع درآمد ديگري داشته است.
توجه كنيم زماني‌كه پليس مقر فرقه را جستجو كرد 700 ميليون ين (24/ 8 ميليون دلار) پول نقد و ده شمش طلا به‌دست آورد. اين شمش‌ها فاقد برچسب دولتي بوده كه عيار و وزن آن را مشخص مي‌كند. روشن است كه اوم اين شمش‌ها را خريداري نكرده زيرا طلاي خريداري شده حتماً با برچسب فوق و تعيين وزن و عيار عرضه مي‌شد. از شين كانمارو * نيز شمش‌هاي طلاي مشابهي به‌دست آمد. مي‌توان حدس زد كه منبع هر دو طلا يكي بوده است. بهرحال، هيچگاه منبع ثروت فراوان فرقه اوم روشن نشده است.
6- نزديكي جويو، رهبر فرقه در روسيه، با مقامات عالي‌رتبه روسي، از جمله اولگ لوبوف، رئيس وقت شوراي‌عالي امنيت ملّي روسيه و مشاور نزديك يلتسين و دوست تاتيانا دختر بدنام يلتسين، تصادفي نيست. گفته مي‌شود يكي از دولتمردان بلندپايه و سرشناس ژاپني جويو را به مقامات روسي معرفي كرده بود. علي‌القاعده، اين فرد همان شين كانمارو است.
* شين كانمارو (1914-1996) [+] سياستمدار ژاپني. كانمارو از رهبران حزب ليبرال دمكرات ژاپن (LDP) بود و به “شاه‌ساز” Kingmaker شهرت داشت به‌خاطر نقش بزرگش در تعيين سرنوشت دولت‌هاي ژاپن. كانمارو به دريافت رشوه‌هاي كلان شهرت داشت. او بسيار ثروتمند بود و در زمان مرگ ميلياردها دلار ارثيه بر جاي گذارد. در سال 1992 جنجال رشوه او به يكي از رسوايي‌هاي بزرگ مالي ژاپن بدل شد. با مافياي ژاپن و گروه‌هاي افراطي راست‌گراي ژاپن ارتباط نزديك داشت.

http://www.tarid12.ir/fa/RXg2R2ZmMFVYUGNlejlTS1ZyNXRrVVdmcGU4a3lsS20=/%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%8A%20%D9%8A%D9%83%20%D9%81%D8%B1%D9%82%D9%87%20%D8%B1%D8%A7%D8%B2%D8%A2%D9%85%D9%8A%D8%B2%20%D8%A7%D9%88%D9%85%20%D8%B4%D9%8A%D9%86%D8%B1%D9%8A%D9%83%D9%88%20%D9%88%20%D8%A2%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احسان عبادی

احسان عبادی

از اساتید مهدویت و تاریخ و کلام جدید، مولف کتاب و سخنران کشوری

فهرست مطالب
آمار سایت
  • 2
  • 86
  • 7,940