کلاس اینترنتی مهدویت 3

تولد امام
آخرین امام شیعیان و دوازدهمین جانشین رسول خدا صلی الله علیه و آله در سپیده دم جمعه، نیمه شعبان سال 255 هجری قمری ( 868 میلادی ) در سامراء یكی از شهرهای عراق، دیده به جهان گشود.
پدر گرامی او، پیشوای یازدهم شیعیان حضرت امام حسن عسكری علیه السلام و مادر بزرگوار آن حضرت، بانویی شایسته به نام نرجس بود كه درباره ملیّتِ او روایات، مختلف است. مطابق روایتی، آن حضرت دختر یشوع پسر امپراتور روم بوده و مادرش از نسل شمعون وصی حضرت عیسی علیه السلام است. برابر این روایت نرجس در پی خوابی شگفت مسلمان شد و به هدایت امام عسكری علیه السلام خود را در میان سپاه روم كه عازم نبرد با مسلمانان بودند قرار داد و همراه جمعی دیگر به اسارت لشكر اسلام در آمد. امام هادی علیه السلام كسی را فرستاد كه او را خریداری كرد و به سامراء آورد.
نام، كنیه و القاب
نام و كنیه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف همان نام و كنیه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است ( م ح م د ) و در برخی از روایات از بردن نام ایشان تا هنگام ظهور، نهی شده است.
لقبهای مشهور آن حضرت عبارتند از: مهدی، قائم، منتظَر، بقیةالله، حجّت، خلف صالح، منصور، صاحب الامر، صاحب الزمان و ولی عصر كه معروف ترین آنها مهدی است.
چگونگی ولادت
حكیمه خاتون، دختر گرامی امام جواد علیه السلام، جریان ولادت را چنین حكایت كرده است:
چرا كه شب نیمه شعبان است و خداوند در این شب (آخرین) حجّت خود بر روی زمین را آشكار خواهد كرد. پرسیدم: مادر او كیست؟ فرمود: نرجس! گفتم: فدای شما شوم! نشانه بارداری در او پیدا نیست! فرمود: سخن همان است كه گفتم! پس (بر نرجس) وارد شدم و سلام كردم و نشستم. او پیش آمد تا كفش هایم را بیرون آورد و به من گفت: بانوی من حال شما چطور است؟ گفتم: بلكه تو بانوی من و بانوی خاندان منی! سخن مرا نپذیرفت و گفت: عمّه جان چه میفرمایید! گفتم: دخترم، امشب خداوند متعال به تو پسری عطا میفرماید كه سرور دنیا و آخرت خواهد بود. پس خجالت كشید و حیا كرد.
حكیمه ادامه میدهد: بیرون آمدم و در جستجوی فجر (سپیده )به آسمان نگریستم. پس فجر اوّل را مشاهده كردم و نرجس همچنان در خواب بود. پس به شك افتادم! ناگاه امام حسن عسكری علیه السلام از جایگاه خود ندا برآورد: ای عمّه شتاب مكن! امر ( ولادت) نزدیك است. نشستم و به قرائت سورههای سجده و یس مشغول شدم كه نرجس با اضطراب بیدار شد. به سرعت نزد او رفتم و گفتم: اسم الله علیك( نام خدا بر تو باد ) آیا چیزی احساس میكنی؟ گفت: آریای عمّه! گفتم: بر خود مسلّط باش و دلت را استوار دار كه این همان است كه با تو گفتم. در این هنگام ضعفی من و نرجس را فرا گرفت. پس به صدای سرورم ( نوزاد تولّد یافته ) به خود آمدم و جامه را از روی او برداشتم و او را در حال سجده دیدم! در آغوشش گرفتم و او را كاملا پاكیزه یافتم!
در این هنگام امام عسكری علیه السلام مرا ندا داد: ای عمّه! پسرم را نزد من بیاور! او را نزد وی بردم… در آغوشش گرفت و فرمود: پسرم سخن بگو! پس لب به سخن گشود و فرمود: “اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریك له و اشهد انّ محمدا رسول الله”.
سپس بر امیرالمؤمنین و امامان علیهم السلام درود فرستاد تا به نام پدرش رسید و از سخن گفتن باز ایستاد. امام عسكری علیه السلام فرمود: ‌ای عمّه او را به نزد مادرش ببر تا بر او سلام كند…
حكیمه گوید: چون روز هفتم فرا رسید آمدم و سلام كردم و نشستم. امام فرمود: فرزندم را نزد من آور! من سرورم را آوردم… امام فرمود: فرزندم! سخن بگوی! نوزاد ( لب بگشود و ) پس از گواهی به یگانگی خداوند و درود بر پیامبر اكرم و پدران بزرگوارش این آیات را تلاوت فرمود:
(بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ * وَ نُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ ….)
شمایل و خصوصیات
در روایات پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و اهل‌بیت پیامبر صلی الله علیه و آله شمایل و اوصاف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان شده است كه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
آن بزرگوار چهره اش جوان و گندمگون، پیشانی اش بلند و تابنده، ابروانش هلالی و كشیده، چشمانش سیاه و درشت، بینی اش كشیده و زیبا و دندان هایش برّاق و گشاده است. بر گونه راست آن امام، خالی مشكین و در میان شانه اش اثری چون اثر نبوّت دیده می‌شود و اندام مباركش متناسب و دلرباست.
زندگی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل سه دوره پرفراز و نشیب است : دوران اختفا ، دوران غیبت ؛ دوران ظهور که در شماره های بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احسان عبادی

احسان عبادی

از اساتید مهدویت و تاریخ و کلام جدید، مولف کتاب و سخنران کشوری

فهرست مطالب
آمار سایت
  • 0
  • 84
  • 7,726

استاد احسان عبادی اهل قائم شهر مازندران ، از سال ۱۳۸۸ ،
فعالیت های مهدویت خود را در قالب پژوهش و سخنرانی آغاز کرده اند .رزومه علمی استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت کشور :

1. دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث

2. طلبه درس خارج حوزه علمیه

3.کارشناسی ارشد ادیان و عرفان تطبیقی

4. دارای مدرک مربی گری مهدویت زیر نظر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم
5. از مربیان بنیاد مهدویت استان مازندران
6. رئیس کانون مهدویت شهرستان قائمشهر زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی
7. گذراندن دوره های متعدد تفسیری و حدیث و مهدویت
8. پژوهشگر عرصه تاریخ اسلام و تاریخ معاصر و برگزار کننده دوره های متعدد مجازی و حضوری در این موضوع
9. تالیف هفت عدد کتاب در موضوعات حدیثی ، مهدویت و تاریخی
10. تالیف بالای 30 عدد مقاله در مجلات و کنفرانس های داخلی و همایش بین المللی دکترین مهدویت
11.داور بخش مقالات جشنواره علامه حلی۹. ارائه درسنامه ها و سخنرانی های کامل در زمینه ولایت فقیه ، اثبات عقلی و روایی و پاسخ به شبهات آن
۱۲. مدرس مباحث کلام جدید از جمله ، پلورالیسم و هرمنوتیک ( پاسخ به شبهات دکتر سروش و شبستری )
۱۳. مدرس مباحث پاسخ به شبهات دینی و قرآنی به طور خاص
۱۴.سخنرانی در استان ها و حوزه های علمیه و دانشگاه های سراسر کشور

15. برگزاری دوره ولایت فقیه به طور کامل و مبنایی و ریشه ای

برای برگزاری دوره های مختلف می توانید با شماره 09387543716  آقای محسنی تماس بگیرید