دابق 5: روايات مهدويت، دستاويز جديد داعش

دابق 5: روايات مهدويت، دستاويز جديد داعش

گرچه گروه رسانه اي داعش پيش از اين سعي در استفاده از روايات آخرالزماني در برنامه ها و توليدات رسانه اي خود داشت ولي ندرتاً به سراغ احاديث مهدويت مي رفت و براي موجه جلوه دادن خود بيشتر از روايات اشراط الساعه و ملاحم -كه در آنها به جنگهاي آخرالزماني در منطقه عراق و شام اشاره شده- بهره مي جست. در شماره جديد اين نشريه كه در انتهاي ماه محرم الحرام 1434 / ابتداي آذرماه 1393 در فضاي مجازي منتشر شده است، آنچه بيشتر به چشم مي خورد نمادهايي است كه افكار عمومي مسلمانان را به سمت و سوي مهدويت سوق مي دهد.

در ماه  اخير گروه داعش شكستهاي زيادي را در عراق و سوريه متحمل شد و براي پوشش و البته جبران اين شكستها سعي نمود در عرصه رسانه اي خود را همچنان قوي نشان دهد. در اين راستا پس از يك ماه وقفه شماره جديدي از دابق را بر فضاي مجازي مي بينيم كه محتواي آن ابعاد تازه اي از نگاه مذهبي و سياسي اين گروه تكفيري را هويدا مي سازد. در اين شماره – كه در آدرس زير قابل دانلود است- مطالب زير قابل تأمل و دقت است:

  1. تصوير كعبه -خانه الهي- بر روي جلد و نيز صفحه پيش گفتار اين شماره، به چشم مي خورد. در بخشي از پيشگفتار چنين آمده است:

“پرچم خلافت بر فراز مكه و مدينه برافراشته خواهد شد حتي اگر منافقان و مرتدان آنرا كوچك بشمارند؛ پرچم خلافت بر فراز بيت المقدس و رم برافراشته خواهد شد حتي اگر يهوديان و صليبيان آنرا خوار بشمارند؛ سايه اين پرچم پربركت آنچنان گسترش خواهد يافت كه همه غرب و شرق زمين را در بر مي گيرد و جهان با حقيقت و عدالت اسلامي آكنده خواهد گرديد و به دروغ و استبداد جاهليت نوين پايان خواهد داد حتي اگر آمريكا و ائتلاف تحت مديريت او از آن متنفر باشند”

شايد تصوير كعبه را بتوان شعار اصلي داعش يعني يكتاپرستي و يا محل ظهور امام مهدي ع -كه حتي برخي منابع اهل سنت بدان اشاره مستقيم نموده اند[1]– دانست اگرچه برخي آنرا طعنه اي به عربستان سعودي دانسته اند كه اين روزها در زمره مخالفان داعش درآمده است. مطابق اين نظر داعش شيوخ آل سعود را تهديد مي كند كه مقصد بعدي ما حجاز و تصرف مكه و مدينه است.

  1. شعار اين شماره از مجله “بقاء و گسترش” (Remaining and Expanding) است. اين شعار با توجه به ضربه هاي متعددي كه داعش در اين روزها از نيروهاي عراقي، سوري، كردها و نيز ائتلاف بين المللي دريافت مي كند، نوعي فرار به جلو محسوب مي شود.
  2. در اين شماره در مورد حضرت يحيي ع و شهادت ايشان مقاله اي نسبتا طولاني نگاشته شده است. در اين مقاله به جايگاه شهيد و توصيفاتي كه در مورد مقام وي شده، اشاره گرديده و در اين ميان حضرت يحيي ع به عنوان الگويي كه در راه حق طلبي جان خويش را فدا نموده عنوان شده است. شايد انتخاب حضرت يحيي ع در اين راستا كمي عجيب به نظر برسد ولي به نظر برخي –از جمله تيموتي فرنيش– اين مطلب را مي توان بدين صورت تفسير نمود كه همانگونه كه يحيي ع پيشگام و منادي عيسي ع بوده است، دولت اسلامي نيز خود را پيشگام دولت جهاني و سراسري مهدي ع به حساب مي آورد چنانكه در نوشته هاي ديگر اين گروه مي توان اين ادعا را مشاهده نمود.
  3. بار ديگر در اين مجله تصاويري از نبرد جنگجويان داعش در عراق و سوريه به طور متعدد ديده مي شود البته در اين شماره كمتر به پيروزيها اشاره گرديده و بيشتر دفاع داعش از سرزمينهاي تحت تصرف عنوان گرديده است. نكته جالب در ميان اين تصاوير، عكسهاي شكرگذاري افراد داعش پس از پيروزي است كه بيشتر جلب نظر مي كند.

  1. تغيير نظام مالي در مناطق تحت تسلط داعش، موضوع ديگري است كه در اين شماره از دابق بدان پرداخته شده و در اين راستا از سكه هاي جديد توليدشده توسط داعش رونمايي شده است.

  1. داعش در اين شماره سعي نموده گسترش خود را در كشورهاي مختلف اسلامي به رخ مخالفان خود برساند. در اين راستا تصاويري از ليبي، صحراي سينا (مصر)، ليبي، الجزيره، شبه جزيره عربستان و يمن به نمايش درآمده و در آن افرادي با شكل و شمايل نيروهاي داعش با پرچم اين گروه به عمليات هاي تروريستي پرداخته و حضور خود را به تصوير كشيده اند.

دابق 5

طرفداران داعش در ليبي

دابق 5

طرفداران داعش در صحراي سينا

  1. پايان بخش مقالات اين نشريه، نوشته اي از جان كانتلي گروگان انگليسي است كه پس از كليپهاي متعددي كه داعش از او منتشر نمود، اكنون در مقام دفاع از “دولت اسلامي” داعش برآمده است. در اين نوشته جان كانتلي توصيه هاي چندي به رييس جمهور آمريكا مي كند و از او مي خواهد فكر جنگ با داعش را از سر برون كند: “اگر من امروز رييس جمهور آمريكا بودم، احتمالا تلفن همراه خود را خاموش مي كردم، درب دفتر خود را قفل مي نمودم و به بازي گلف مي پرداختم و به هيچ عنوان به جنگ در برابر «دولت اسلامي» فكر نمي كردم…” در تصاويري كه از موقعيت جديد جان كانتلي منتشر شده او در قامت يكي از افراد داعش به موفقيتهاي اين گروه پرداخته و از اين گروه شديدا دفاع مي نمايد.[2]
  2. در آخرين صفحه اين مجله تصويري از كودكي قفقازي به چشم مي خورد كه خانواده او به جمع داعش پيوسته و او به همراه چندين كودك خارجي ديگر در آموزشگاهي ويژه به تعليم آموزه هاي داعش و نيز آموزش نظامي مي پردازند. اين تصوير برگرفته از يكي از آخرين كليپهاي توليدي داعش است كه چندي است در فضاي مجازي قرار داده شده است.[3] در كنار اين تصوير روايتي از سنن ابو داوود نقل شده است كه استفاده از روايات مهدوي توسط داعش را عيان مي سازد. متن اين حديث چنين است:

لو لم يبق من الدنيا إلا يوم لطول الله ذلك اليوم حتى يبعث [ الله ] فيه رجلا من أهل بيتي يواطىء اسمه اسمي واسم أبيه اسم أبي يملأ الأرض قسطا وعدلا كما ملئت ظلما وجورا”[4]

همانگونه كه مشاهده مي گردد اين روايت اشاره مستقيمي به مهدي ع دارد اگرچه در اين ميان روايتي انتخاب شده كه نگاه اهل سنت به مهدويت را متمايز از نگاه شيعي نشان دهد. (چراكه در نگاه اهل سنت به خلاف شيعه نام پدر امام عصر ع مشابه با نام پدر پيامبر گرامي اسلام –عبدالله- مي باشد)

تهيه و تنظيم: حجت الاسلام دهقاني آراني


[1] – مانند مسند احمد بن حنبل ج6/ص316 و المصنّف عبدالرزاق صنعاني ج11/ص371

[2] – در اين راستا چندي پيش كليپي از جان كانتلي منتشر گرديد كه وي در شهر كوباني/عين الحرب از پيروزيهاي داعش گزارش مي دهد و نيروهاي ائتلاف آمريكايي را به چالش كشيده است.

[4] – سنن ابي داود، كتاب المهدي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احسان عبادی

احسان عبادی

از اساتید مهدویت و تاریخ و کلام جدید، مولف کتاب و سخنران کشوری

فهرست مطالب
آمار سایت
  • 0
  • 158
  • 8,012