دابق 4: برافراشتن پرچم داعش بر فراز كليساي واتيكان

دابق 4: برافراشتن پرچم داعش بر فراز كليساي واتيكان

پس از وقفه اي چند هفته اي شماره جديد مجله تبليغاتي داعش با عنوان “دابق” –كه به زبان انگليسي و در سطح فضاي مجازي منتشر مي شود- در سايتهاي مختلف بارگذاري گرديد. از آنجا كه مخاطب اين مجله مشخصا كشورهاي غربي بوده و مواضع داعش را انعكاس مي دهد، در اين نوشتار به بررسي مختصر اين شماره از مجله پرداخته ايم.

مجله انگليسي زبان دابق –كه علت نامگذاري آن در نوشته هاي قبلي ذكر گرديد- پس از عدم انتشار در ماه ذيقعده، شماره جديد خود را در ماه ذيحجه منتشر نمود.[1] اين شماره از مجله را بايد پاتكي رسانه اي عليه ائتلاف بين المللي دانست كه به محوريت آمريكا و با همراهي برخي كشورهاي منطقه و اروپايي تشكيل يافته است. غالب مطالب اين مجله از سخنرانيها و اعلاميه هاي سخنگويان و صاحب منصبان داعش تشكيل يافته كه با ذكر احاديث آخرالزماني و وعده دادن به طرفداران خويش، غرب را آماج تهديدهاي خود قرار داده اند.

نكاتي كه در اين مجله 56 صفحه اي قابل ذكر است، عبارتند از:

  1. تصوير روي جلد: برافراشته شدن پرچم داعش بر ميدان اصلي كليساي سيستين در واتيكان

  1. شروع مجله با جمله اي از ابومصعب الزرقاوي[2]: “اين جرقه اي است كه در عراق زده شده و به اذن الهي دامنه آتش آن لشكر صليبي غرب را در “دابق” فرا خواهد گرفت.”
  2. در مقدمه، كلامي از سخنراني اخير ابومحمد العدناني[3]:

اي صليبيون، به اذن خداوند اين آخرين مبارزه ما با شما خواهد بود و ما شما را شكست خواهيم داد اما اينبار متفاوت از گذشته خواهد بود چراكه اين آخرين نبرد خواهد بود و ديگر شما هرگز به ما يورش نمي بريد.. ما – به اذن خداوند- رم را تسخير مي نماييم، صليبها را مي شكنيم و زنان شما را به بردگي خواهيم گرفت. اين وعده خداوند به ماست و در وعده او خلافي نيست. اگر ما هم آن زمان را درك نكنيم، فرزندان و نوه هاي ما به آن دست مي يابند و ايشان فرزندان شما را به عنوان برده در بازار برده فروشان خواهند فروخت. ان ربك لبالمرصاد

  1. تعبير مكرر سربازان سوري به “نُصيريه” و سربازان عراقي به “صفوي ها” و نيروهاي غرب به “صليبيون” و نيروهاي داعش به “مجاهدين”
  2. نمايش تصاويري از كشتگان ارتش آمريكا در جنگهاي عراق و افغانستان

  1. نمايش تصاويري از سلاحهاي پيشرفته داعش
  2. بحثي در مورد ايزديهاي عراق و اينكه ايشان مسلمان نيستند و تصاويري در مورد پذيرش اسلام توسط ايشان
  3. نمايش تصاويري از شهرها (و ولايتهاي) تحت تصرف داعش و اينكه عبور و مرور و زندگي مردم به صورت عادي در جريان است
  4. تصاويري از ملحق شدن و بيعت گروههاي ديگر معارض در عراق و سوريه با داعش
  5. نمايش پيروزيهاي نظامي اخير داعش در عراق و سوريه در قالب گزارش نظامي
  6. تصاوير و گزارشهايي از امكانات و تسهيلاتي كه داعش براي مردم خود مهيا مي سازد مثلا پل سازي بر روي رودخانه ها، برقراري اتصالات برق، راهسازي، امكانات بيمارستاني و خانه سالمندان

  1. ذكر حديثي از پيامبر در مورد اينكه اگر كسي براي بدست آوردن غنيمت بجنگد اجري نداشته و تنها نيت خالصانه است كه باعث قبولي جهاد مي شود. همچنين حديث ديگري كه اگر مجاهدي در جنگ غنيمت خود را بردارد تنها يك سوم ثوابي را مي برد كه فردي كه چيزي برنداشته در آخرت مي برد.
  2. مقاله اي با اين عنوان كه غرب (صليبيون) با تصميمات اخير خود در مورد داعش عملا به دشمنان خود يعني ايران و روسيه ياري مي رساند
  3. نمايش تصاويري از كشته شدن مردم غيرنظامي در حملات هوايي ائتلاف ضدداعش
  4. نمايش تصاويري از ساتلوف (پيش و پس از گردن زدن) و پيامي كه او براي مادرش فرستاده است
  5. متن مفصلي از جان كانتلي گروگان انگليسي در دست داعش
  6. در انتهاي كتاب تصويري از مسلماناني از شرق آسيا كه به داعش پيوسته اند و ذكر حديث زير كه در سنن ابن ماجه و ابوداوود و احمد حنبل آمده است:

سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى الله عَليْهِ وسَلَّمَ ، يَقُولُ : سَتُصَالِحُكُمُ الرُّومُ صُلْحًا آمِنًا ، ثُمَّ تَغْزُونَ أَنْتُمْ وَهُمْ عَدُوًّا ، فَتُنْصَرُونَ ، وَتَغْنَمُونَ ، وَتَسْلَمُونَ ، ثُمَّ تَنْصَرِفُونَ حَتَّى تَنْزِلُوا بِمَرْجٍ ذِي تُلُولٍ ، فَيَرْفَعُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الصَّلِيبِ الصَّلِيبَ ، فَيَقُولُ : غَلَبَ الصَّلِيبُ ، فَيَغْضَبُ رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ ، فَيَقُومُ إِلَيْهِ فَيَدُقُّهُ ، فَعِنْدَ ذَلِكَ تَغْدِرُ الرُّومُ ، وَيَجْتَمِعُونَ لِلْمَلْحَمَةِ.

چند نكته در اين شماره از مجله دابق قابل تامل و دقت است:

  1. جهت گيري تهاجمي و تهديدآميز داعش عليه غرب در اين شماره كاملا هويداست كه بايد ريشه آنرا در حملات هوايي اخير اين گروه در عراق و سوريه دانست. در مقابل داعش در اين مجله مكررا تهديد نموده ديري نمي گذرد كه ما بر شهرهاي شما نيز تسلط مي يابيم و شما مسيحيان غربي را به بردگي مي كشيم!
  2. به خلاف شماره هاي گذشته كه پيروزيهاي مكرر داعش در آنها تبليغ مي شد، رگه هايي از ترس و شكست را در لابلاي صفحات اين مجله مي توان ديد كه دليل آن شكستهاي اخير داعش در عراق و سوريه به ويژه در كوباني است.
  3. نكته جالب توجه در اين شماره، مقاله اي است كه در آن به غرب گوشزد مي شود مقابله با داعش به نفع ايران، سوريه، حزب الله و روسيه است و اين چيزي نيست كه آمريكا خواهان آن باشد!
  4. ظاهرا استفاده هاي مادي از غنايم توسط جنگجويان داعشي به مشكلي مهم در ميان اين گروه بدل گشته چراكه در اين شماره چندين بار تاكيد مي شود كه مجاهد بايد نيت خالصانه داشته باشد و از غنايم خود براي رضاي خدا صرفنظر كند!
  5. استفاده داعش از احاديث آخرالزماني (اشراط الساعه) در اين شماره نيز هويداست. نكته قابل ذكر اينكه در ميان اين احاديث، رواياتي كه شكست روم توسط مسلمانان نويد داده شده بيشتر مورد توجه اين مجله بوده است.

تهيه و تنظيم: زهير دهقاني آراني


[1] – اين مجله از آدرس زير قابل دانلود است:

https://archive.org/download/Dabiq04En/Dabiq_04_en.pdf

[2] – داعش ابومصعب الزرقاوي (تروريست اردني و رهبر سابق القاعده عراق) را -كه در سال 2006 توسط نيروهاي آمريكايي در عراق كشته شد- رهبر معنوي خود مي دانند.

http://fa.wikipedia.org/wiki/ابومصعب_الزرقاوي

[3] – يكي از سخنگويان داعش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احسان عبادی

احسان عبادی

از اساتید مهدویت و تاریخ و کلام جدید، مولف کتاب و سخنران کشوری

فهرست مطالب
آمار سایت
  • 2
  • 64
  • 8,207