آيا غرب در جهت سوء استفاده از نگاه آخرالزماني داعش عليه اسلام است؟

آيا غرب در جهت سوء استفاده از نگاه آخرالزماني داعش عليه اسلام است؟

پس از ظهور طالبان در دو دهه قبل و برآوردن پرچمهاي سياه از افغانستان (خراسان قديم)، استفاده گروههاي تندرو اسلامي از احاديث آخرالزماني اسلام شكل جديدي به خود گرفت و بسياري مسلمانان كه از حوادث روزگار به تنگ آمده بودند و بارقه اميدي را در اين حركت مي ديدند، به اين گروه به عنوان “زمينه سازان ظهور مهدي” مي نگريستند. پس از افول طالبان و تشكيل گروههاي افراطي و تكفيري ديگر در خاورميانه، اين گروهها نيز همين مسير را طي گرفته و هر از چندگاهي با هدف جذب و جلب اعتماد مسلمانان با نشانه اي خود را “زمينه ساز خلافت مهدي” معرفي مي نمايند. از آنجا كه اين نشانه ها شديدا توسط صاحب نظران و رسانه هاي كشورهاي غربي مورد توجه و انعكاس قرار مي گيرد، توجه به اين موارد ضروري به نظر مي رسد.

داعش (دولت اسلامي عراق و شام با نام انگليسي ISIS كه مخفف Iraq & Shaam Islamc State مي باشد) گروهي است كه به مدد تحولات سوريه و كمك گرفتن از برخي دولتهاي عربي و تسلط بر بخش قابل توجهي از سوريه و عراق، داعيه تشكيل خلافت اسلامي را عَلَم نموده و نماد خود را همان پرچم طالبان –پرچمي سياه با علامت مهر پيامبر اكرم ص بر ميان آن- به نمايش گذاشته است. تفاوت عمده داعش با اسلاف خود را مي بايست در 2 امر عمده دانست: 1- خشونت فوق العاده 2- استفاده گسترده از رسانه. در زمينه مورد دوم كافي است به فضاي مجازي سري بزنيد و انواع توليدات رسانه اي اين گروه –اعم از كليپ، مقاله، كتاب و …- را مشاهده فرماييد. نكته جالب اينكه اين توليدات جذابيت بصري بسيار بالايي داشته و به زبانهاي گوناگون توليد و پخش مي گردد.

همانگونه كه گفته شد در بسياري از اين توليدات، داعش سعي در پررنگ كردن نقش خود در آخرالزمان و تشكيل خلافت اسلامي است. نكته مهم در اين نوشتار توجه و بزرگنمايي اين جنبه از رفتار طالبان توسط نويسندگان و رسانه هاي غربي است.[1] به دو نمونه از توليدات اخير اين گروه با رويكرد مذكور توجه فرماييد:

  1. داعش، ارتش امام مهدي (ISIS Imam mahdi army)

اين عبارت، عنوان ويديويي است كه انعكاس وسيعي در فضاي مجازي داشته ودر شبكه هاي مختلف اشتراك ويديو همچون youtube و dailymotion  منتشر شده است.[2] در اين كليپ كه با كيفيت بالايي توليد شده و در صدد نمايش پيروزيها و قدرت بالاي داعش در عراق و سوريه است، با سرودي همراه شده كه جالب توجه است:

أُمّتي قَدْ لاحَ فَجرٌ فَإرقُبي النصر المُبين
دَولةُ الإسلام قامَت بدِماء الصّادِقين
دَولةُ الإسلام قامَت بِجهاد المُتّقين
قدّموا الأرواح حَقّا بِثَباتٍ ويَقين
لِيُقامَ الدّين فيها شَرعُ ربّ العالمين

أمّتي فَإستَبْشري لا تَيأسي النّصْرُ قِريب
دَولةُ الإسلام قامَت وَبدا العزّ المَهيب
أشْرقَت ترسُم مجْدا وإنتهى عهْد الغُروب
بِرجالٍ أوفِياءٍ لا يهابون الحروب
صاغُوا مجْداً خالِداً لا لَيس يَفْنى أو يغيب

إمّتي الله مَولانا فَجودي بالدّماء
لنْ يعود النّصرُ إلّا بِدماء الشّهداء
منْ مَضَوا يَرجونَ مَولاهم بدارِ الأنبياء
قَدّموا الأرواحَ لله وللدّين فِداء
أهلُ بَذْلٍ وعَطايا أهلُ جودٍ وإباء

أمّتي فَإستَبْشري قَد أشْرَقت شَمْسُ الصّمود
وَلَقد سِرنا جموعاً لِرُبى المَجْدُ التَّليد
لِنُعيد النّور والإيمانَ و العزَّ المَجيد
بِرجالٍ طَلّقوا الدُّنيا وفازوا بالخُلود
وأعادوا أمّةَ الأمجادَ والنّصْر الأكيد

  1. مجله دابق (DABIGH): دابق نام مجله اي به زبان انگليسي است كه به فرمت pdf در پهنه وب پخش گسترده اي داشته و تاكنون دو شماره از آن (شماره 1 و 2 رمضان 1435) منتشر شده است.[3] (مجله شماره 1 را از اينجا و شماره 2 را از اينجا مي توانيد دانلود نماييد)

نام مجله (دابق) از حديثي برداشت شده كه در كتاب صحيح مسلم و به روايت ابي هريره از پيامبر گرامي اسلام نقل شده است:

لاتقوم الساعة حتى تنزل الروم بالأعماق أو بدابِقَ فيخرج إليهم جيش من المدينة من خيار أهل الأرض يومئذ …[4]

در اين روايت-كه از احاديث آخرالزماني به حساب مي آيد- عنوان شده كه پيش از قيامت جنگي بين گروه برگزيده اي از مسلمانان با اهل روم (غربيان) در سرزمين “اعماق” يا “دابق” صورت خواهد پذيرفت. چنانچه غالب مفسرين از جمله النووي گفته است[5]، اين دو سرزمين مكانهاي معروفي در حوالي حلب هستند. شايد به همين دليل نيز باشد كه داعش به مناطق سوريه و شهر حلب توجه فوق العاده اي دارد.

چند ويژگي اين مجله كه آنرا از نمونه هاي مشابه آن مجزا نموده عبارت است از:

  • كيفيت بسيار بالاي توليد
  • زبان انگليسي
  • استفاده گسترده از عكسهاي اعضا و فعاليتهاي داعش
  • تلاش شديد براي محبوب و معصوم جلوه دادن داعش

نگاهي كوتاه به صفحات اين مجله نشان مي دهد گردانندگان آن در صدد كسب محبوبيت و مقبوليت در ميان مسلمانان هستند و در اين راه از عناوين جذابي همچون “بازگشت خلافت”، “امامت، ملت و روش ابراهيم”، “عصر جديدي از قدرت و صلابت مسلمانان فرا رسيده است”، “در اين طوفان روزگار، بايد به كشتي خلافت پناه برد” و … بهره گرفته است. نكته مهم در اين رابطه استفاده از نمادها و احاديث آخرالزماني است كه در صفحات مختلف اين مجله قابل مشاهده است. به عنوان مثال در انتهاي شماره دوم از اين مجله حديث ذيل نوشته شده است:

“… تغزون جزيرة العرب فيفتحها الله ثم فارس فيفتحها الله ثم تغزون الروم فيفتحها الله ثم تغزون الدجال فيفتحه الله …”[6] شما با ساكنان جزيره العرب مي جنگيد و آنجا را فتح مي كنيد سپس با فارس مي جنگيد و آنرا نيز فتح مي نماييد و نيز با روم جنگيده و بر آنجا هم مسلط مي شويد و در نهايت با دجال خواهيد جنگيد و بر او پيروز خواهيد گشت…

همانگونه كه گفته شد توجه برخي نويسندگان غربي به اين توليدات رسانه اي داعش قابل توجه و تأمل است از جمله تيموتي فرنيش در دو مطلب جداگانه در سايت خود (اينجا و اينجا) به تجزيه و تحليل مجلات دابق مي پردازد.


[1] – به عنوان مثال به مقالات متعدد سايت جوئل ريچاردسون (JoelsTrumpet.com) يا جوئل روزنبرگ (flashtrafficblog.wordpress.com) و يا ديگر نويسندگان غربي فعال در اين عرصه مراجعه فرماييد.

[2] – لازم به ذكر است با اينكه تا چندي پيش ويديوي مذكور را با همين عنوان () در يوتيوب و سايتهاي ديگر موجود بود (مثلا  در http://www.viteo.co/isis-imam-mahdi-army-xMhsz9miuNx02rM.html ) ولي ظاهرا به دلايلي (!) اين ويديو از سايت حذف گرديده است ولي با عناوين ديگر مثلا “ ISIS  امتي قد لاح فجر” در اين سايتها موجود است. به عنوان مثال ر ك:  http://www.youtube.com/watch?v=bajDUVoKntQ  جالب آن است كه اين ويديو در سايتهاي ايراني نيز گذاشته شده است! (www.aparat.com/v/1aPQb/نشيد_زيباي_امتي_قد_لاح_فجر تاريخ مراجعه 1/6/93)

[3] – لازم به ذكر است پيش از اين مجلاتي با نام  Islamic State Reports توسط داعش انتشار مي يافت كه اكنون با نام و طرحي جديد عرضه مي شود. يكي از اين مجلات را مي توانيد در آدرس زير ببينيد:

https://archive.org/stream/ISRIssue3/ISR%20Issue%203#page/n0/mode/2up

[4] – صحيح مسلم كتاب الفتن و اشراط الساعه باب في فتح قسطنطينية وخروج الدجال ونزول عيسى ابن مريم ح 2897

[6] – صحيح مسلم كتاب الفتن و اشراط الساعه باب ما يكون من فتوحات المسلمين قبل الدجال ح 2900

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

احسان عبادی

احسان عبادی

از اساتید مهدویت و تاریخ و کلام جدید، مولف کتاب و سخنران کشوری

فهرست مطالب
آمار سایت
  • 0
  • 349
  • 8,513